Reboarding
Hvordan opretholder du dine medarbejderes gode performance?
Du har formentlig oplevet dette scenarie: En stærkt præsterende medarbejder har braget igennem i 1-2 år indtil noget forandres. Der kan være tale om en ny leder, at medarbejderen flyttes til et andet team, at de forfremmes eller at virksomheden på anden vis omstrukturerer.
Medarbejderens performance er dog pludselig ikke den samme mere, og vedkommende er nu snarere på niveau med virksomhedens gennemsnit. Hvorfor er denne udvikling sket, når de ellers har været en af de bærende krafter længe?
Find medarbejderens sweetspot
Vi har før dokumenteret at talent er et kontekstafhængigt fænomen, så det ligger lige for at forklaringen ligger i en ændring af den kontekst, som medarbejderen er en del af. Mange virksomheder taler om preboarding, onboarding og offboarding, men reboarding er måske den vigtigste løbende disciplin.
God reboarding sikrer vedvarende performance og trivsel for medarbejdere og holder medarbejderomsætningen nede, da engagement og velvære får folk til at blive længere.
Brug medarbejderne optimalt
TT38-testen er et effektivt redskab til kontinuerlig reboarding. Ved at teste medarbejdere, lederen og gerne teamet får du kendskab til deres talenter og person-job fit, person-leder fit og person-kultur fit. Det bliver således muligt at tilpasse arbejdsopgaver- og miljø til vedkommende, der skal reboardes.
Måske kan de opnå samme høje performance som tidligere ved at arbejde for en anden leder, der har et bedre person-leder fit, eller måske kan der foretages optimeringer af teamet, der øger performance. Desuden kan kontekstproblemer afhjælpes gennem gode, talentbaserede dialoger.
Vi oplever ofte at kendskab til hinandens talenter har det med at afvæbne konflikter, fordi forståelse for hinanden leder til accept heraf. Hvad der før gav anledning til frustration mellem medarbejdere grundet konfliktende talenter kan vendes til en styrke, hvis forskelle iscenesættes rigtigt.
VIDSTE DU AT? – EN META-ANALYSE AF 1.2 MIO PERSONER, VISTE FØLGENDE RELATION MELLEM TALENTBASERET MEDARBEJDERUDVIKLING OG VIRKSOMHEDENS OUTPUT:
• Kundeengagement: 3.4–6.9% forøgelse
• Medarbejderengagement: 9.0–15.0% forøgelse
• Profit: 14.4–29.4% forøgelse
• Salg: 10.3–19.3% forøgelse
• Lav churn: 5.8–16.1% reduktion
• Høj churn: 26.0–71.8% reduktion