Offboarding
Den gode afsked med en medarbejder
Når I som virksomhed afslutter et ansættelsesforløb med en medarbejder, er det med at få en ordentlig afsked. Det handler om at vise vedkommende, at du har værdsat dem og deres arbejde, igennem den periode vedkommende har været ansat. Offboarding er en god måde at afslutte et ansættelsesforhold, hvor I som virksomhed hjælper vedkommende med at komme ordentlig videre i deres liv og karriere. Det er den rette måde at afslutte og behandle sine medarbejdere på, når en opsigelse for mange kommer som en overraskelse og et chok.
Offboarding, også kaldet ”employee exit management”, er, når en medarbejder forlader virksomheden. I den proces kan medarbejderen gøres til en loyal ambassadør. De fleste organisationer har ikke en formel og effektiv offboarding af deres medarbejdere. Onboarding som er modsat offboarding, er der ofte lagt stor energi i, fra virksomhedens side.
En velorganiseret offboarding kan gavne både medarbejderen og organisationen. Det er især gavneligt i forhold til positiv omtale og reference af virksomheden, den mundtlige overførelse af at det er en god virksomhed, og at medarbejderen vil anbefale andre at arbejde der. Det skaber positive signaler til medarbejderen og til kollegaerne, der fortsætter med at arbejde for virksomheden. Det vil afspejle en åben, ansvarlig og ærlig kultur i virksomheden.
Hvordan bruges TT38 i forbindelse med offboarding processen?
– I en offboarding taler kandidaten ofte med en coach om det videre forløb, efter en endt ansættelse.
– TT38 Talent Testen anvendes, til at lokalisere talenter, som er nyttig viden i et videre erhvervsforløb.
– Spørgsmål som: ”Hvad skal jeg nu” er velkendte i en offboarding. Testens svar hjælper med at identificere dette.
– Der er svar på hvad – og måske hvorfor – kandidaten skal nye ting.
– Det hjælper kandidaten med øget indsigt i sig selv, og hjælper til personlig udvikling i det videre forløb.
VIDSTE DU AT? – EN META-ANALYSE AF 1.2 MIO PERSONER, VISTE FØLGENDE RELATION MELLEM TALENTBASERET MEDARBEJDERUDVIKLING OG VIRKSOMHEDENS OUTPUT:
• Kundeengagement: 3.4–6.9% forøgelse
• Medarbejderengagement: 9.0–15.0% forøgelse
• Profit: 14.4–29.4% forøgelse
• Salg: 10.3–19.3% forøgelse
• Lav churn: 5.8–16.1% reduktion
• Høj churn: 26.0–71.8% reduktion