Onboarding

Onboarding – Når det er effektivt på individbasis
Forskning viser at det i gennemsnit tager en nyansat 80 dage at ramme det typiske produktionsniveau. I al den tid er medarbejderen tilsvarende i gennemsnit 30% mindre effektiv.
Det kan ende med at koste mange ugelønninger hvis en nyansat er længe om at udvikle sig, har udfordringer med nærmeste leder og/eller kollegaer, eller hvis de ofte tiltrækkes af andre typer opgaver.
Når den kendsgerning sammensættes med viden om at mange medarbejdere stopper inden for det første år, så virker det pludselig dyrt ikke at få udvalgt medarbejderne ordentligt – og derefter ikke at få dem onboardet på tilfredsstillende vis.
Onboarding som ledelsesdisciplin
Desværre ser vi ofte at mange virksomheder har den overbevisning, at et IT-system alene kan sikre god onboarding. De eneste ressourcer dedikeret til processen er ting som videoer eller skriftligt preboarding materiale. Selvom dette er et fornuftigt første skridt hen imod at få medarbejderen godt i gang kan det ikke stå alene, og bør kun tælle som en mindre del af onboardingen.
Det er i den forbindelse vigtigt at huske, at onboarding er en ledelsesopgave, og at det drejer sig om et relationelt fænomen. Det er netop socialiseringen af medarbejderen i forhold til sine arbejdsopgaver, sin leder og den nye organisatoriske kultur, der udgør kernen i onboarding.

Talenttesten som udgangspunkt
Hvad så hvis du selv ønsker at onboarde nyansættelser bedst muligt? Naturligvis skal du have styr på praktiske detaljer efter den traditionelle onboardings forbillede, men det er ikke nok. Individuelle onboarding-tiltag skal planlægges ud fra medarbejderens talentprofil, som kan afdækkes ved hjælp af TT38-testen.
Har du for eksempel en medarbejder der er lærende, researchende og sammenhængssøgende, så skal du sikre at de føler sig klædt ordentligt på, inden arbejdet straks igangsættes. Omvendt vil en målrettet, startende og fleksibel medarbejder hellere end gerne kastes hovedkulds ind i jobbet, da for meget ”skolebænk” demotiverer dem, så de risikerer en dårlig start.
Tilpasning frem for standardisering af onboardingprocessen baseret på den enkeltes talenter er afgørende, og du vil se hurtigere og bedre præstationer end gennemsnittet.

VIDSTE DU AT? – EN META-ANALYSE AF 1.2 MIO PERSONER, VISTE FØLGENDE RELATION MELLEM TALENTBASERET MEDARBEJDERUDVIKLING OG VIRKSOMHEDENS OUTPUT:
• Kundeengagement: 3.4–6.9% forøgelse
• Medarbejderengagement: 9.0–15.0% forøgelse
• Profit: 14.4–29.4% forøgelse
• Salg: 10.3–19.3% forøgelse
• Lav churn: 5.8–16.1% reduktion
• Høj churn: 26.0–71.8% reduktion