Introduktion til Downsizing

Virker downsizing overhovedet? Det er faktisk et ret kompliceret spørgsmål, som du får svar på i denne artikel.

Downsizing, rightsizing, reduction-in-force, dette knapt-så-kære barn har tilsyneladende også mange navne. Med jævne mellemrum ser mange virksomheder sig nødsaget til at afskedige et større antal ansatte. Fænomenet blev for alvor populært i USA tilbage i 1980’erne[1] og er efterhånden blevet en både udbredt og ofte anvendt praksis, også herhjemme.

Hvorfor downsize medarbejderstaben?

Hensigten med downsizing er i de fleste tilfælde at sikre virksomhedens overlevelsesevne, indtjening, og konkurrenceevne. For tiden oplever vi at de seneste rentestigninger betyder, at investorerne bliver tilbageholdende med at poste penge i scale-ups. Den investering, som tidligere skulle holde et år, skal nu række til at finansiere to år.
Virksomhederne kommer fra en tidsperiode med nul- og minusrenter, hvor der har været fuld fart på – og mærker nu at pengene kan slippe op.
Derfor er det sandsynligvis også en god ide at udvise rettidig omhu ved at trimme organisationen.

 

Hvordan påvirker downsizing virksomhedens performance?

  • Overordnet negativ effekt: Downsizing skader i gennemsnit virksomhedens finansielle performance.
  • Omdømmet lider: En udmelding om downsizing svækker virksomhedens omdømme.
  • Flere opsigelser følger: De tilbageværende medarbejdere forlader ofte virksomheden.
  • Omfang betyder noget: Små og meget store downsizings kan fungere, mens mellemstore har en særligt negativ effekt.
  • Tidsperspektivet: De negative effekter aftager efter ca. 4 år.
  • Begrundelse spiller ind: Effektivisering kan styrke økonomien, men skade omdømmet. Faldende efterspørgsel skader økonomien, men påvirker ikke omdømmet.
  • Videnstunge industrier rammes hårdere.
  • Succes kræver strategi: Lykkes bedst som del af en større strategisk omlægning.

Konklusion: Downsizing kan lykkes, men gør det sjældent.

 

Downsizing – en strategisk nødvendighed eller en risikabel beslutning?

Hvad er downsizing?
Downsizing er en reduktion af medarbejderstaben med 3% eller mere (Cascio[2] ). Selvom der er forskellige opfattelser, er denne definition bredt anvendt i forskningen.

Argumenter for og imod

Effektivisering og optimering

Fra et produktivitetsperspektiv kan downsizing øge effektiviteten ved at fjerne overflødige elementer. Studier viser, at det kan forbedre en virksomheds finansielle performance, hvis ineffektive produktlinjer lukkes, og medarbejdere med lav performance afskediges ([3]  [4]).

Øget konkursrisiko

Downsizing signalerer ofte økonomiske udfordringer, hvilket kan skabe skepsis blandt investorer. Studier fra USA og Japan viser, at aktiemarkeder reagerer negativt på nedskæringer ([5][6]). Desuden viser et relativt nyt studie endda at virksomheder, der downsizer, har dobbelt så stor risiko for at gå konkurs som virksomheder, der ikke downsizer i samme periode[7]. Omvendt findes der studier som viser ikke-signifikante eller industri-specifikke sammenhænge mellem performance og downsizing [8]  [9].

Tid – effekter på kort og lang sigt

Downsizing har typisk en negativ effekt på finansiel performance i op til 3-4 år efter implementering. På længere sigt forsvinder denne effekt dog, især hvis virksomheden er stærk nok til at absorbere forandringen ([10][11][12]).

Kontekst – elementer der påvirker succesraten

Downsizing kan påvirke virksomhedens økonomi både positivt og negativt – afhængigt af omstændighederne. Studier viser, at hvis nedskæringer sker proaktivt med fokus på effektivisering og strategi, kan det styrke finansiel performance.[13]  [14]

Forklaringen bag downsizing er afgørende: Investorer reagerer positivt, hvis det sker for at optimere, men negativt, hvis årsagen er faldende efterspørgsel. Et studie af 1357 amerikanske virksomheder (1977-1993) viser, at virksomheder med “personale-dødvægt” kan opnå en fordel, hvis de samtidig restrukturerer og tilpasser strategien [15]. Derudover kan en gennemtænkt afskedigelsespolitik gøre en virksomhed mere attraktiv for nye kandidater.

Ofte sker downsizing dog reaktivt, hvilket især rammer virksomheder med lav return on assets [16]. Negative effekter er særligt markante i R&D-tunge industrier og vækstbrancher[17] Immaterielle aktiver kan dog mindske risikoen for konkurs – uanset om en virksomhed downsizer eller ej.[18]Derfor er virksomhedens ressourcemæssige udgangspunkt en vigtig faktor at tage med i vurderingen.

Omfang – Er det værre, jo flere man afskediger?

I lang tid antog forskerne, at relationen mellem performance og omfanget af downsizing-aktiviteten er lineær og negativ – altså jo flere man afskediger jo værre. Men denne antagelse blev gevaldigt udfordret i 2014, hvor et nyt studie[19] viste at relationen er U-formet. Downsizing i lille skala havde en positiv effekt på performance, et mellemstort omfang havde en negativ effekt, mens downsizing i stor skala også havde en positiv effekt.

Rutinerne gør forskellen

Forklaringen har rod i ”organisational routines” perspektivet. En lille downsizing effektiviserer uden at påvirke eksisterende rutiner for meget. Ved mellemstore initiativer er forandringen så stor, at man vil forsøge at lappe eksisterende praksis uden at have ressourcerne til det. Mens en stor downsizing vil være så disruptiv på praksis, at arbejdsgrupperne må gentænke deres rutiner på ny – et lille paradigmeskifte om man vil.
U-formen bliver i øvrigt mere udtalt, hvis man formår at downsize proaktivt.
Det betyder naturligvis ikke, at man skal lave en ny stor downsizing-runde på årlig basis!

 

Ikke-finansielle effekter – hvad med virksomhedens omdømme?

Alle studierne ovenfor har undersøgt effekten på virksomhedens økonomiske performance typisk Return on Asset (for effektivitet) og Return on Equity (for shareholder value). Men der er andre udfalds-variabler, der er vigtige at tage med i betragtningen:

Hvis virksomhedens omdømme (reputation) er stærkt, viser en række studier[20][21][22][23] at den fremstår mere attraktiv, hvilket højner kvaliteten af ansøgere. Så et godt omdømme kan være et ganske vigtigt aktiv, når virksomheden igen begynder at ansætte. Samtidig kan et godt omdømme være en vigtig faktor for at øge virksomhedens indtjening.

Man kan imidlertid godt forestille sig at downsizing har en negativ effekt på virksomhedens omdømme. Hvad siger forskningen?

Man har lavet specifikke studier på omdømme-effekten af downsizingudmeldinger siden midten af 00’erne, med Forbes’ AMAC (America’s Most Admired Corporations) som måleenhed for omdømme. Der er altså tale om amerikanske data på meget store virksomheder.
Derudfra kan forskerne konkludere, at en udmelding om downsizing i gennemsnit har en signifikant negativ effekt på virksomhedens omdømme i en størrelsesorden der hedder ¼ standardafvigelse.[24] Gang på gang fastslår forskere, at downsizing har en anseelig negativ effekt på virksomhedernes omdømme.[25] [26] [27]

Heldigvis er der plads til nuancer; for konteksten har som sagt også en indflydelse.

Faktorer, der påvirker omdømmeeffekten af downsizing:

  • Virksomhedens alder: Yngre virksomheder rammes hårdere omdømmemæssigt end ældre, der har historisk ballast.[28]
  • Type af downsizing: Fyringer skader omdømmet mere end frasalg, som har en mindre negativ effekt.[29]
  • Motiv: “Effektivisering og profitmaksimering” påvirker omdømmet negativt, mens “faldende efterspørgsel” mildner effekten – dog med modsatte konsekvenser for finansiel performance.[30][31]
  • Tidligere afskedigelser: Har en virksomhed downsizet inden for de sidste to år, forværres omdømmeeffekten.[32]
  • Omdømme før downsizing: Et stærkt omdømme beskytter mod negative konsekvenser.[33]

 

Opsummering – Højere medarbejderomsætning sænker performance

En omfattende meta-analyse af 300.000 organisationer konkluderer, at højere medarbejderomsætning signifikant reducerer performance. F.eks. falder produktiviteten med 40 %, hvis omsætningen stiger fra 12 % til 22 %.

Dog gør det en forskel, om medarbejderne forlader jobbet frivilligt eller ej. Ufrivillige opsigelser påvirker ikke nødvendigvis performance negativt. Derimod har downsizing generelt en negativ effekt, især i brancher med høj afhængighed af menneskelig kapital som servicefag.

Effekten er større på individniveau end på afdelings- eller virksomhedsniveau – og mindre virksomheder rammes hårdere.

En vigtig faktor, som forskerne fremhæver, er kvaliteten af rekruttering. Dårlig rekruttering kan både øge ufrivillige opsigelser og forringe performance.

Er du klar på mere viden om afskedigelser? – så gå ikke glip af artiklen Er du i gang med Afskedigelser som Automatreaktion?

 

Referencer

Cascio, W. F. 1998. “Learning From Outcomes: Financial Experiences of 311

Firms That Have Downsized.” In The New Organizational Reality: Downsizing, restructuring, and revitalization. Eds. M. K Gowing,J. D. Kraft, andj. C. Quick. Washington, DC: American Psychological Association. pp. 55-70.

 

Fodnoter

[1] Cascio, W. F. (1993). Downsizing: what do we know? What have we learned? Academy of Management Executive, 7(1), 95-104

[2] Cascio, W. F. (1998). “Learning From Outcomes: Financial Experiences of 311

Firms That Have Downsized.” In The New Organizational Reality: Downsizing, restructuring, and revitalization. Eds. M. K Gowing,J. D. Kraft, & C. Quick. Washington, DC: American Psychological Association. pp. 55-70.

[3] Espahbodi, R., John,  T. A. & Vasudevan, G. (2000). The effects of downsizing on operating performance. Review of Quantitative Finance and Accounting, 15, 107-126

[4] Waylan, V. B. & Werner, S. (2000). The impact of workforce reductions on financial performance: A longitudinal perspective. Journal of Management, 26(2), 341-363

[5] Worrell, D., Davidson III, W. & Sharma, V. M. (1991). Layoff announcement and stockholder wealth. Academy of Management Journal, 34(3), 662-678

[6] Lee, P. M. (1997). A comparative analysis of layoff announcements and stock price reactions in the United States and Japan. Strategic Management Journal, 18, 879-894

[7] Zorn, M. L., Norman, P. N., Butler, F. C. & Bhussar, M. S. (2017). Cure or Curse: Does downsizing increase the likelihood of Bankruptcy? Journal of Business Research, 76, 24-33

[8] For eksempel Cascio W. F., Young, C. E. & Morris, J. R. (1997). Financial consequences of employment-change decision in major U.S. corporations. Academy of Management Journal, 40(5), 1175-1189

[9] Muños-Bullon, F. & Sánchez-Bueno, M. J. (2011). Does downsizing improve organizational performance? An analysis of Spanish manufacturing firms. The International Journal of Human Ressource Management, 22(4), 2924-2945

[10] De Meuse, K. P., Vanderheiden, P. A. & Bergmann T. J. (1994). Announced layoffs: Their effect on corporate financial performance. Human Resource Management, 33(4), 509-530

[11] Gombola, M. J. & Tsetsikos, G. P. (1992). The information content of plant closing announcements: Evidence from financial profiles and the stock price reaction. Financial Management, 21, 31-40

[12] De Meuse, K. P., Vanderheiden, P. A., Bergmann T. J.  & Roraff, C. E. (2004). New Evidence regarding organizational downsizing and a firm’s financial performance: A long-term analysis. Journal of Managerial Issues, 16(2), 155-177

[13] Palmon, O., Sun, HL. & Tang, A. P. (1997). Layoff announcements: Stock market impact and financial performance. Financial Management, 26(3), 54-68

[14] Love, E. G. & Nohria, N. (2005). Reducing slack: The performance consequences of downsizing by large industrial firms 1977-93. Strategic Management Journal, 26(12), 1087-1108

[15] Aiman-Smith, L., Bauer, T. N. & Cable, D. B. (2001). Are you attracted? Do you intend to pursue? A recruiting policy-capturing study. Journal of Business and Psychology, 16(2), 219-237

[16] Cascio W. F., Young, C. E. & Morris, J. R. (1997). Financial consequences of employment-change decision in major U.S. corporations. Academy of Management Journal, 40(5), 1175-1189

[17] Guthrie,J. P. & Datta, D. K. (2008). Dumb and dumber: The impact of downsizing on firm performance as moderated by industry conditions. Organization Science, 19(1), 108-123

[18]   I dette studie af Zorn et al., 2017, måles intangible resources som (markedsværdien af virksomheden + samlet gæld + likvidationsværdien af foretrukne aktier/ Den bogførte værdi af aktiverne

[19] Brauer, M. & Laamanen, T. (2014). Workforce downsizing and firm performance: An organizational routines perspective. Journal of Management Studies, 51(8), 1311-1333

[20] Uggerslev, K. L., Fassina, N. E. & Kraichy, D. (2012). Recruiting through the stages: A meta-analytic test of predictors of applicant aatraction at different stages of the recruiting process. Personnel Psychology, 65, 597-660

[21] Collins, C. J. & Han, J. (2004). Exploring applicant pool quantity and quality: The effects of early recruitment practice strategies, corporate advertising, and firm reputation. Personnel Psychology, 57, 685-717

[22] Turban, D. B. & Cable, D. M. (2003). Firm reputation and applicant pool characteristics. Journal of Organizational Behavior, 24, 733-751

[23] Robert, P. W. & Dowling, G. R. (2002). Corporate reputation and sustained superior financial performance. Strategic Management Journal, 23(12), 1077-1093

[24] Flanagan, D. J. & O’Shauhnessy, K. C. (2005). The effect of layoffs on firm reputation. Journal of Management, 31(3), 445-463

[25] Zyglidopoulos, S. C. (2005). The impact of downsizing on corporate reputation. British Journal of Management, 16, 253-259

[26] Love, E. G. & Kraatz, M. (2009). Character, Conformity, or the bottom line? How and Why downsizing affected corporate reputation. Academy of Management Journal, 52(2), 314-335

[27] Schulz, AC. & Johann, S. (2018). Downsizing and the fragility of corporate reputation: An analysis of the impacts of contextual factors. Scandinavian Journal of Management, 34, 40-50

[28] Flanagan, D. J. & O’Shauhnessy, K. C. (2005). The effect of layoffs on firm reputation. Journal of Management, 31(3), 445-463

[29] Zyglidopoulos, S. C. (2005). The impact of downsizing on corporate reputation. British Journal of Management, 16, 253-259

[30] Schulz, AC. & Johann, S. (2018). Downsizing and the fragility of corporate reputation: An analysis of the impacts of contextual factors. Scandinavian Journal of Management, 34, 40-50

[31] Palmon, O., Sun, HL. & Tang, A. P. (1997). Layoff announcements: Stock market impact and financial performance. Financial Management, 26(3), 54-68

Schulz, AC. & Johann, S. (2018). Downsizing and the fragility of corporate reputation: An analysis of the impacts of contextual factors. Scandinavian Journal of Management, 34, 40-50

[33] Love, E. G. & Kraatz, M. (2009). Character, Conformity, or the bottom line? How and Why downsizing affected corporate reputation. Academy of Management Journal, 52(2), 314-335

Tilbage til blog oversigten

Udtalelser fra glade kunder

"I DOVISTA ser vi ”selection” som en af vores væsentligste kompetencer, da vores evne til at vælge de rette personer til rette position er altafgørende for at sammensætte den optimale organisation.

I HR har vi indtil for kort tid siden baseret interviews på DiSC profiler, som er et udemærket samtaleværktøj, men samtidig været klar over at vi har manglet et decideret analyse og udviklingsværktøj.

Vi har derfor valgt at indgå i et samarbejde med Talents Unlimited om deres TT38 ”Talent-test”, der giver os nye og langt bedre muligheder for at sammensætte teams og organisation baseret på en reel test. Det giver os nogle muligheder vi ikke tidligere har haft. Det at vi har valgt selv at blive certificeret skyldes at vi ser værktøjet anvendt langt bredere end rekruttering alene, hvorfor vi gerne vil have det in-house, så vi kan arbejde mere agilt, ved selv at have kompetencen"

"Kenneth og hans team har lavet TT38 testen på alle i vores team. Det har været et øjenåbnende forløb for alle parter, hvor vi hver især har fået identificeret personlighed, værdier, menneskelige top-talenter og non-talenter - samt disses paradokser.

Jeg, såvel som medarbejdere, er efter de individuelle gennemgange nu gearet til at spotte de opgavetyper, vi hver især trives bedst med, så vi kan løse dem med mindst mulig energi og få højst muligt output.

Jeg føler virkelig, at vi har fået formet brikkerne og vi nu kan begynde at lægge puslespillet og skabe nogle endnu bedre teams, som forstår og supplerer hinandens talenter.

Det vil give os bedre bundlinje. Økonomisk såvel som socialt"

"Personlighedstests har det med at give et temmelig karikeret - og derfor begrænset brugbart - billede af et menneske. Sådan er TT38 ikke.

TT38 tegner en nuanceret profil, der bedre tager højde for de ofte meget modsatrettede kvaliteter, vi hver især besidder. Konklusionerne begrænses ikke til "blå personlighed med lidt grøn, så derfor er du sådan", men bygges på data om en lang række personlige træk og tager højde for samspillet imellem dem. Det hele præsenteres på en forholdsvis overskuelig måde og suppleres af kyndig udspørgen og tolkning fra Kenneth og Leos side, så de sidste nuancer kommer med.

De varmeste anbefalinger herfra til både rekruttering, effektivisering og ren og skær nysgerrighed."

1 / 3