Ledelsesudvikling
Ledelsesprogram med effekt
Mange virksomheder har et ledelsesprogram kørende som desværre viser sig ikke helt at have den ønskede effekt. I et nyt studie sagde 75% af 329 adspurgte virksomheder at output af ledelsesudviklingen var ”not very effective”.
Alligevel bliver der årligt brugt 350 mia. dollars på ledelsesudvikling. Det er da også en fornuftig investering hvis det kan gøres ordentligt, idet ca. 30% af jobskiftere angiver dårlig ledelse som en grund til deres skifte. Endvidere har Gallup identificeret at op mod 69% af medarbejderens engagement er direkte knyttet til nærmeste leder. Det er altså tydeligt hvor dyrt dårlig ledelse er for virksomheder, også selvom det er svært at observere direkte i regnskabet.
God ledelse kræver, at man kender sig selv som leder. Det kræver at man kender sine medarbejdere. Identificering af deres talenter fra talenttesten giver en dyb indsigt i hvordan deres hjerne fungerer og klargør dermed hvad der i sandhed driver dem til succes.
Træn dine ledere til at få succes med talenter
Disse alarmerende tal viser tydeligt udfordringerne ved dårlig ledelse. Det opfølgende spørgsmål er derefter hvorfor 75% af lederprogrammer beskrives som ikke særlig effektive.
Vi postulerer at størstedelen af ledelsesudvikling er fokuseret omkring kompetencer og redskaber til lederen, men at det er det forkerte sted at starte. Forskere har kigget nærmere på problemet og har anbefalet, at det er hensigtsmæssigt at arbejde med sit ”cognitive affective processing system”.
Kort fortalt er måden lederen tænker på grundlaget for hvordan de modtager, bearbejder og handler på information fra omverdenen. Det er således dette kognitive system der bestemmer hvordan ledere bruger de værktøjer, som traditionelle lederkurser og uddannelser giver dem. Det nytter ikke at give flere værktøjer hvis der er manglende forståelse for hvordan de bliver brugt.
Skab bedre bundlinje gennem talentfuld ledelse
Hvordan kan dette oversættes til bedre ledelsesudvikling i praksis? Vores kunder bruger TT38-testen til at identificere lederens talenter. Talenterne er grundlaget for de mønstre og vaner som lederen udviser, hvilket er resultatet af hjernens såkaldte ”predictive coding”.
Det er her arbejdet med lederne starter, da vi på baggrund af talenterne kan se hvilke mønstre de handler i, og derefter lave justeringer hvis der er uhensigtsmæssig adfærd. Indblik i ledernes talenter giver forståelse for hvilke overbevisninger de har, og hvilke barrierer til udvikling de står overfor. Væbnet med denne viden om sig selv kan lederen i højere grad gribe udfordringer i organisationen effektivt an.
Der sluttes af med et citat fra Kirstine Andersens bog Kierkegaard og ledelse:
”Først når lederen forsoner sig med, at han er, som han er, kan han udvikle sig. Først når lederen forsoner sig med, at andre er, som de er, og han ikke kan lave grundlæggende om, er det muligt at få dem til at handle anderledes.”
VIDSTE DU AT? – EN META-ANALYSE AF 1.2 MIO PERSONER, VISTE FØLGENDE RELATION MELLEM TALENTBASERET MEDARBEJDERUDVIKLING OG VIRKSOMHEDENS OUTPUT:
• Kundeengagement: 3.4–6.9% forøgelse
• Medarbejderengagement: 9.0–15.0% forøgelse
• Profit: 14.4–29.4% forøgelse
• Salg: 10.3–19.3% forøgelse
• Lav churn: 5.8–16.1% reduktion
• Høj churn: 26.0–71.8% reduktion